Tuesday 22 December 2009

Hajah Aminah

HAJAH AMINAH

Hajah Aminah, bonda kepada Haji Ya‘acob adalah adik kepada Haji Ismail bin Haji Senik @ Haji Abdul Hamid. Haji Ismail lebih dikenali dengan panggilan Tok Kemuning (1885-1934), salah seorang ulama terkenal dalam sejarah alim ulama negeri Kelantan. Aminah, bondanya itu seorang yang sangat mengambil berat tentang pendidikan dan pelajaran anak-anak. Mempunyai kemahiran bertenun kain, melalui perusahaan yang dimiliki anggota keluarga sendiri.

Aminah telah membuat satu kejutan keluarga, di mana beliau telah berjaya mereka cipta sebuah pengisar padi yang diperbuat daripada batang kelapa. Kisaran ini mampu berfungsi sebagai kisaran biasa, dapat mengisar padi, membersihkan sekamnya. Sempena kejayaan yang bererti itu, Haji Ahmad Maher, sebagai tokoh intelek dalam keluarga telah menggubah sebuah syair yang panjang lebar memuji-muji kepandaian bonda saudaranya itu. Dengan kejayaan itu, Aminah telah mendapat sanjungan dan pujian bukan sahaja daripada kaum keluarga sendiri tetapi juga daripada penduduk kampung seluruhnya.

Hajah Aminah bertanggungjawab mendidik dan membesarkan anak-anaknya dengan didikan agama, mengajar mereka mengaji al-Quran dan memastikan mereka menunaikan segala tuntutan agama seperti solat, puasa dan sebagainya.

Meninggal dunia pada jam 8.30 malam Khamis 23 Rabiulawal tahun 1353H. Jenazahnya selamat dikebumikan di perkuburan kampung Baka.

No comments:

Post a Comment